ازاى تقدر تحلل مجالك ومنافسينك على السوشيال ميديا ببساطه ؟
لان من اهم عوامل النجاح على السوشيال ميديا هو ان المسوق يكون فاهم وعارف المجال اللى بينافس فيه عامل ازاى و ايه نقط القوه والضعف عند المنافسين بتوعه فدى حاجات بسيطه جدا تقدروا تعملوها وهتوصولا لنتايج كويسه جدا ان شاء الله
الموضوع ده بيتم بطريقتين او ممكن نقول عليهم مرحلتين
المرحله الاولى : ان العميل بتاعك يقولك ويحددلك المنافسين ليه وممكن كمان يديلك المواقع واكونتات السوشيال ميديا بتاعتهم عشان تشوفهم وتقدر تحللهم كويس
الطريقه التانيه : هى السيرش على جوجل والسوشيال ميديا .. وده بيكون عن طريق انك تعمل سيرش بالكلمات البحثيه المهمه المتعلقه بالمجال نفسه وده هيديلك نتايج متنوعه مابين مواقع واكونتات سوشيال ميديا وبوستات هتقدر من خلالها تجمع المواقع والاكونتات بتاعت المنافسين
من الحاجات اللى بتساعد جدا فى الوصول للمنافسين ونعرف نحلل من خلالها المجال برضه خاصه على تويتر وانستجرام هى الهاشتاجات المتعلقه بالمجال اللى هتشتغل فيه
بعد ما بتجمع البيانات دى ( مواقع واكونتات سوشيال ميديا ) نيجى للسؤال المهم هنحلل المنافسين ازاى ؟؟؟
اولا : لازم تدخل على كل مواقع المنافسين - حتى لو هتشتغل سوشيال ميديا بس - لان ده بيديلك معلومات دقيقه عن الخدمات او المنتجات اللى بيقدمها منافسينك
ثانيا : السوشيال ميديا اللى بيكون التحليل فيها على بعض الاسس زى
- البرادينج كسوشيال موجود ولا لا ( يعنى اليوزر نيم فى كل السوشيال ميديا اكونت موحد ولا لا )
- البرانديج فى التصميمات موجود ولا كل تصميم بينزل بظروفه
- المحتوى بتاعهم جذاب ولا لا
- هل التصميمات جذابه وفيها فكر ولا اى حاجه وخلاص
- عدد البوستات اللى بينزلوها بشكل دور ( هل يوميا ولا كل كام يوم )
- العروض اللى بيقدموها من خلال السوشيال ميديا عامله ازاى وايه المميزات التنافسيه اللى بيقدموها لجمهورهم
- اكتر بوستات الجمهور تفاعل معاها كمحتوى وطريقة عرض ( سواء نصوص او صور او فيديوهات عاديه او موشن جرافيك )
- تعليقات الجمهور على بوستات المنافسين وبيسألوا عن ايه بالتحديد وهل التعليقات بشكل عام ايجابيه او سلبيه
- ردود المنافسين على نعليقات الجمهور عامله ازاى . هل من نوعية بعتنالك ختص .. ولا بيقدروا يردوا رد يخلى اليوزر يتصل بيهم او يستمر فى انه يسألهم تانى ؟
- بيستخدموا ادوات وخصائص كل موقع سوشيال ميديا ولا بيكتفوا ببوست عباره عن صوره او فيديو وخلاص ( وده مش هتعرفه الا لما تكون دارس وفاهم كل بموقع كويس جدا )
- هل المحتوى بتاعهم ملائم لكل موقع والجمهور الموجود عليه ولا بينزلوا نفس البوست بنفس الصيغه وبنفس التصميم فى كل موقع
- بالنسبه لتويتر هل بيستخدموا التريندات .. واذا بيستخدموها بيعرفوا يعملوا تويتات ماشيه مع التريندات ولا لا .. وهل بيستخدموا هاشتاجات ليها علاقه بالمجال بتاعكوا ولا لا
- هل بيستخدموا الهاشتاجات المتعلقه بالمجال بتاعكوا على تويتر وانستجرام ولا لا
- لما بتشوفوا الهاشتاجات اللى بيستخدمها المنافسين هتلاقوا ان فى هاشتاجات تانيه ظهرتلكوا مكنتش فى بالكوا .. جمعوهم كلهم فى ملف ورد
- بعد ما تجمعوا كل الهاشتاجات فى ملف ورد ابدأوا اعملوا سيرش على كل هاشتاج فى تويتر مثلا .. هيطلعلكوا التغريدات اللى نزلت على الهاشتاج ده وشوفوا توقيت نزول التغرديات هل بقالها فتره كبيره ولا فى تغريدات مستمره بتنزل على الهاشتاج ده
- ايه هى الاوقات اللى بيعملوا فيها اعلانات مدفوعه ؟؟؟ وده بتعرفوه لما بتتابعوا الاكونتات المنافسه بشكل يومى وطبعا ايه احسن محتوى وطريقة عرضه جابت تفاعل عند المنافسين
اذا حللتوا المنافسين والمجال بتاعكوا بالشكل ده على السوشيال ميديا فانتوا ضمنتوا نسبة كبيره من النجاح وهيبقى الباقى بعد توفيق ربنا - سبحانه وتعالى - على الخطه بتاعتكوا والابداع فى التفوق على المنافسين
لان من اهم عوامل النجاح على السوشيال ميديا هو ان المسوق يكون فاهم وعارف المجال اللى بينافس فيه عامل ازاى و ايه نقط القوه والضعف عند المنافسين بتوعه فدى حاجات بسيطه جدا تقدروا تعملوها وهتوصولا لنتايج كويسه جدا ان شاء الله
الموضوع ده بيتم بطريقتين او ممكن نقول عليهم مرحلتين
المرحله الاولى : ان العميل بتاعك يقولك ويحددلك المنافسين ليه وممكن كمان يديلك المواقع واكونتات السوشيال ميديا بتاعتهم عشان تشوفهم وتقدر تحللهم كويس
الطريقه التانيه : هى السيرش على جوجل والسوشيال ميديا .. وده بيكون عن طريق انك تعمل سيرش بالكلمات البحثيه المهمه المتعلقه بالمجال نفسه وده هيديلك نتايج متنوعه مابين مواقع واكونتات سوشيال ميديا وبوستات هتقدر من خلالها تجمع المواقع والاكونتات بتاعت المنافسين
من الحاجات اللى بتساعد جدا فى الوصول للمنافسين ونعرف نحلل من خلالها المجال برضه خاصه على تويتر وانستجرام هى الهاشتاجات المتعلقه بالمجال اللى هتشتغل فيه
بعد ما بتجمع البيانات دى ( مواقع واكونتات سوشيال ميديا ) نيجى للسؤال المهم هنحلل المنافسين ازاى ؟؟؟
اولا : لازم تدخل على كل مواقع المنافسين - حتى لو هتشتغل سوشيال ميديا بس - لان ده بيديلك معلومات دقيقه عن الخدمات او المنتجات اللى بيقدمها منافسينك
ثانيا : السوشيال ميديا اللى بيكون التحليل فيها على بعض الاسس زى
- البرادينج كسوشيال موجود ولا لا ( يعنى اليوزر نيم فى كل السوشيال ميديا اكونت موحد ولا لا )
- البرانديج فى التصميمات موجود ولا كل تصميم بينزل بظروفه
- المحتوى بتاعهم جذاب ولا لا
- هل التصميمات جذابه وفيها فكر ولا اى حاجه وخلاص
- عدد البوستات اللى بينزلوها بشكل دور ( هل يوميا ولا كل كام يوم )
- العروض اللى بيقدموها من خلال السوشيال ميديا عامله ازاى وايه المميزات التنافسيه اللى بيقدموها لجمهورهم
- اكتر بوستات الجمهور تفاعل معاها كمحتوى وطريقة عرض ( سواء نصوص او صور او فيديوهات عاديه او موشن جرافيك )
- تعليقات الجمهور على بوستات المنافسين وبيسألوا عن ايه بالتحديد وهل التعليقات بشكل عام ايجابيه او سلبيه
- ردود المنافسين على نعليقات الجمهور عامله ازاى . هل من نوعية بعتنالك ختص .. ولا بيقدروا يردوا رد يخلى اليوزر يتصل بيهم او يستمر فى انه يسألهم تانى ؟
- بيستخدموا ادوات وخصائص كل موقع سوشيال ميديا ولا بيكتفوا ببوست عباره عن صوره او فيديو وخلاص ( وده مش هتعرفه الا لما تكون دارس وفاهم كل بموقع كويس جدا )
- هل المحتوى بتاعهم ملائم لكل موقع والجمهور الموجود عليه ولا بينزلوا نفس البوست بنفس الصيغه وبنفس التصميم فى كل موقع
- بالنسبه لتويتر هل بيستخدموا التريندات .. واذا بيستخدموها بيعرفوا يعملوا تويتات ماشيه مع التريندات ولا لا .. وهل بيستخدموا هاشتاجات ليها علاقه بالمجال بتاعكوا ولا لا
- هل بيستخدموا الهاشتاجات المتعلقه بالمجال بتاعكوا على تويتر وانستجرام ولا لا
- لما بتشوفوا الهاشتاجات اللى بيستخدمها المنافسين هتلاقوا ان فى هاشتاجات تانيه ظهرتلكوا مكنتش فى بالكوا .. جمعوهم كلهم فى ملف ورد
- بعد ما تجمعوا كل الهاشتاجات فى ملف ورد ابدأوا اعملوا سيرش على كل هاشتاج فى تويتر مثلا .. هيطلعلكوا التغريدات اللى نزلت على الهاشتاج ده وشوفوا توقيت نزول التغرديات هل بقالها فتره كبيره ولا فى تغريدات مستمره بتنزل على الهاشتاج ده
- ايه هى الاوقات اللى بيعملوا فيها اعلانات مدفوعه ؟؟؟ وده بتعرفوه لما بتتابعوا الاكونتات المنافسه بشكل يومى وطبعا ايه احسن محتوى وطريقة عرضه جابت تفاعل عند المنافسين
اذا حللتوا المنافسين والمجال بتاعكوا بالشكل ده على السوشيال ميديا فانتوا ضمنتوا نسبة كبيره من النجاح وهيبقى الباقى بعد توفيق ربنا - سبحانه وتعالى - على الخطه بتاعتكوا والابداع فى التفوق على المنافسين
تعليقات
إرسال تعليق